Hur firar man något på allra bästa sätt?

Standard

Dagens bakprojekt är Devil’s food cupcakes. Jag och karln min ska fira glada nyheter ikväll, och såklart är allting med socker fantastiskt för att fira saker. Det och vin. Jag använder mest engelska/amerikanska recept när jag bakar, roligare så. Därför står det cups och inte deciliter. En cup är ca 2,4 dl, men det konstanta omräknandet blev för pilligt för mig efter ett tag så jag köpte riktiga cups (på The English Shop) och löste därmed problemet. Men åter till bakandet, jag letade runt ett tag efter ett bra recept, och till slut hittade jag det här.

Ingredienser

  • någon neutral olja till muffinformen
  • 1 1/4 cups mjöl
  • 1/2 cup kakao
  • 1 tesked bikarbonat
  • 1/4 tesked bakpulver
  • 10 matskedar smör, rumstempererat (jag använde något som heter shortening, det är en form av fett som används mycket i USA, går att köpa på The English Shop i Medborgarplatsen.)
  • 1 1/2 cups socker
  • 3 ägg
  • 1/2 cup buttermilk (receptet på det kommer efter det här)
  • 1 tesked vaniljextrakt
  • 1/2 cup starkt och hett kaffe

Gör såhär:

Sätt ugnen på 175° C. Olja in din muffinsform, generöst. Min form har plats för 12 muffins, olyckligtvis räckte smeten till 14 stycken, så två ledsna muffins fick gräddas själva efteråt, i pappersformar.

Sikta ihop mjölet, kakaon, bikarbonaten och bakpulvret tre gånger. Det är viktigt att det är tre gånger, för då blir det inga kakaoklumpar och det blir en jämnare chokladsmak i smeten.

Vispa sedan ihop smör (eller shortening) och socker. Knäck äggen och ha i, ett i taget, och när du ändå håller på, öva på att knäcka ägg med en hand. Det är kul att kunna, tyvärr brukar folk inte bli lika imponerade som man vill att dom ska bli. Men ändå!

Vispa tills det är fint och fluffigt, det tar ca 6 minuter. Sätt vispen på ettan och blanda i en tredjedel av mjölblandningen. Blanda sen i din buttermilk och vaniljextraktet, sen en till tredjedel. Häll i kaffet och sen den sista tredjedelen.

Just här bör du ta en paus och äta en del av smeten. Det är väldigt, väldigt viktigt. För den är plågsamt god. Dock finns det en viss risk att det inte blir några muffins alls i det här skedet, så försök sansa dig! Om du inte klarar det, tja, jag tycker om dig ändå.

Fyll en spritspåse med smeten (eller en plastpåse som du klipper av ett hörn på) och fyll formarna nästan hela vägen upp. Jag spritsar så gott som alltid, eftersom det inte blir lika kladdigt runt om = mindre disk. Grädda i 15 minuter i mitten av ugnen, eller tills de inte är kladdiga inuti. De blir jättefina och fluffiga.

Passa dig lite när du ska ta ut dem ur formen, de är lite instabila och går lätt sönder, så var försiktig. Om en går sönder, ät den. Njut. Jag brukar lägga en skärbräda eller en plåt på muffinsarna när de fortfarande är i formen, och sen vänder jag upp och ner på alltihop och så får de stå så ett tag, tills de självmant släpper från formen. Det brukar gå bättre än att tvinga dem.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Nu till ze buttermilk. Jag hade ingen aning om vad det var för något när jag läste receptet, så jag gjorde vad alla andra gör när de inte vet. Jag googlade. Och jag hittade det här receptet:

Ingredienser
  • Mjölk, lite under 1 cup
  • 1 matsked vitvinsvinäger

Häll en matsked vitvinsvinäger i ditt mått och fyll på med mjölk. låt stå i ca 5 minuter. Sen är det bara att använda så mycket som receptet kräver. Det roliga med det här är att buttermilk är i princip fil. Det ser likadant ut, luktar likadant, så jag tror att det hade gått bra om jag hade använt vanlig fil också.

Här är orginalrecepten:http://www.foodnetwork.com/recipes/wayne-harley-brachman/cream-filled-devils-food-cupcakes-recipe/index.html

http://frugalliving.about.com/od/condimentsandspices/r/Buttermilk_Sub.htm

Kommentera

