Omnomnom

Standard

(Nu kan ni följa min blogg med Bloglovin!)

Igår bakade jag, tillsammans med min fantastiska assistent och kollega i livet Maja, en morotskaka. Den blev episkt god. Den åts upp idag, ackompanjerat med släkt och kaffe och söt vovve.

I den här kakan bestämde jag mig för att prova något som jag läst i något recept, nämligen att ha morotspuré från barnmatshyllan i, för att göra den saftigare. Och holy bejesus, vad det fungerade. Den var supergod, tung och saftig. Så skippa inte morotspurén!

Frostingen är ju det allra bästa på morotskakan, tyvärr blev mitt första försök inte alls lyckat. Jag hade i för mycket citronsaft i min cream cheese och den skar sig. Extrem fail. Så jag akutvispade 3 dl grädde och hade ner lite av cream cheese-missen i, för att smaksätta. Och det blev faktiskt gott! Det matchade kakan bra, med sitt mjuka fluff och dominanta citronsmak. Så en superfail blev epic win. Så kan det gå ibland.

Ingredienser
2 dl neutral matolja
2 ägg
1 dl råsocker
1 dl mörk sirap
5 dl rivna morötter
1 liten burk morotspuré från barnmatshyllan
4 dl vetemjöl
1 tsk kardemumma
2 msk kanel
1 krdm salt
3 tsk bakpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.Vispa samman ägg, socker och olja. Tillsätt morötterna, morotspurén och sirap. Rör samman alla torrvarorna i en bunke och rör i dem i smeten.

Smörj valfri form och vifta runt ströbröd inuti, så att kakan inte fastnar i formen. Häll smeten i formen, sätt in i mitten av ugnen och grädda i cirka 40 minuter.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Originalrecept: http://www.morotskaka.com/klassisk-morotskaka

About Hausfrau Lange

Det händer något speciellt med mig när jag bakar. Min inre hausfrau kommer ut. Hon har ett rutigt förkläde, en tjock blond knut i nacken och går upp klockan fem för att baka bröd. Min inre hausfrau tar över rätt ofta. Och jag gillar henne, så det är okej.

Kommentera

