Livet kan vara så fantastiskt.

Standard

Ibland. Ibland smyger livet runt knutarna och man tycker inte att det händer någonting. Allt går i moll och världen är grå. Det är i de ögonblicken som man ska blinka ett par gånger, gnugga ögonen (utan att bry dig om att sminket smetas ut) och riktigt se sig om. För egentligen, egentligen, så smyger inte livet alls. Utan det är du som väntar på det där stora, underbara, galna äventyret… och därför missar du de små äventyren.

De små äventyren kan vara när du jobbat hela dagen, tagit i för hårt när du äntligen tränat igen efter två månaders uppehåll så att du nästan mår lite illa, bakar bananbröd för första gången som blir underbart gott och och luktar sådär som du alltid velat att ditt hem ska lukta. När du är lite less på allt och din syster och hennes vän gör pasta carbonara och ni pratar om böcker. När ens bästa vän kommer över, man bakar brownies med en hjärtattacksmängd med kalorier i, och man pratar så mycket att det tar fyra timmar att baka klart. När man får veta att en liten mening som man sagt utan att egentligen tänka faktiskt har förändrat någons liv. När man somnar i soffan till Alien och blir buren till sängen av sin kärlek. När man vaknar av att höra tre värdefulla människor dricka kaffe i ens kök. När man tar en långpromenad, pratar om religion, barnuppfostran, livssyn, livsmål, film och känner att man lärt sig något om sig själv. När man sätter upp randiga gardiner i vardagsrummet och äter lite mer brownies. När man spontanbakar pannkaksmuffins, packar ner hemgjord marmelad, te och saft, tar med sina vänner och går ut i skogen i ett par timmar. När man sen spelar uno i sitt kök med trötta fötter, åker hem till sin kärlek och på vägen träffar en kvinna med vackert hår och faktiskt vågar säga det till henne. När man går en bit ensam i mörkret utan att vara rädd i en av sommarens sista ljumma nätter, och sen får kramas med den man älskar.

Det är skönheten i allt detta som man missar när man stirrar sig blind i väntan på äventyret. Så. Titta nu, och se allt det fina. Och le. Du är så fin när du ler.

Imorgon kommer tre recept. Bananbröd med blåbär och torkade körsbär, brownies med vaniljsmörkräm och pannkaksmuffins.

Detta bildspel kräver JavaScript.

About Hausfrau Lange

Det händer något speciellt med mig när jag bakar. Min inre hausfrau kommer ut. Hon har ett rutigt förkläde, en tjock blond knut i nacken och går upp klockan fem för att baka bröd. Min inre hausfrau tar över rätt ofta. Och jag gillar henne, så det är okej.

2 responses »

  1. Hej tussenutt.
    När vi var fjorton år (eller vi kanske visst var femton?) och träffades för första gången var jag så otroligt imponerad av hur fantastiskt du skrev. Jag minns att du på ett ogenerat sätt visade upp de du skrev för de du fattat tycke för på lägret och det gjorde det ännu mer fantastiskt. Jag som alltid skrivit mycket själv förstod inte hur du vågade.
    Tack vare cyberspace har jag också vågat utelämna mig själv och mitt skrivande. Min blogg har varit något slags medium där jag fått utlopp för någon kreativt rus som oftast infinner sig på kvällskvisten.
    Tack vare cyberspace har jag fått upp ögonen för ditt skrivande och du är fortfarande grym och självklart ännu mycket bättre än när vi var femton.

    Jag kommer definitivt fortsätta läsa.
    Puss o kram

Kommentera

