BEHOV

Standard

Så. Nu till recepten som gör de små ögonblicken lite större. Vi börjar med brownies. Jag fick inspiration (nej, egentligen var det mer av ett stort skriande BEHOV) till att baka brownies efter att jag läst ett samlingsinlägg på en av mina favoritbloggar, där hon länkade till ca en miljon andra bloggars bästa browniesrecept. Hon har även flera såna samlingsinlägg med cheesecake och annat gott. Så kika där om ni också vill få inspiration (BEHOV).

Jag mixade och matchade skamlöst under bakandet av dessa. De skulle enligt receptet göras med jordnötssmör, men eftersom både jag och min syster är allergiska så avstod jag från det och täckte dem med vaniljsmörkräm istället. Jag gjorde även en botten av smält smör och krossade chokladfingrar, outsägligt gott. I browniesarna hade jag mandlar och en halv smält chokladkaka. Nomnom.

Brownies

Ingredienser:
1/2 cup rumstempererat smör
1 1/2 cups socker
2 ägg
2 teskedar vaniljextrakt
1 1/4 cups mjöl
1/4 tesked salt
3 matskedar kakao
1/3 florsocker
Så mycket choklad du känner att du kan stå för (mer är alltid bättre, brukar jag säga)

1 cup hackade mandlar

Botten:
50 gram smält smör
två paket chokladfingrar, krossade (men med några stora smulor i)

Gör såhär:

Sätt ugnen på 175° C. Smöra och mjöla en form, helst en rolig (typ en dalahäst). Blanda chokladfingersmulorna och det smälta smöret och tryck ut i en form. Det blir ett ganska tunt lager, men naggande gott. Låt stå i kylen tills det har stelnat igen.

Vispa ihop det rumsvarma smöret och sockret. Knäck ett ägg i taget (med en hand! Annars får du inte baka dem!) och ha i vaniljextraktet. Ha sedan i kakao, mjöl, florsocker och salt och mixa väl. Smält chokladen i micron (akta så att det inte bränns bara) eller i ett vattenbad och ringla i. Smaka och ät tills du inte vill ha mer, dock får du mindre eller inga brownies då, men det kan det vara värt. Rör i dina mandlar.

Häll smeten i formen och in i ugnen i ca 25-30 minuter. Låt den stå på köksbänken i en halvtimme innan du ställer in den i kylen. Passa på att dricka lite kaffe under tiden.

Jag gjorde tyvärr den fatala missen att vända den uppochner på ett kakfat när den hade svalnat. Det var ganska osmart, för den var fin innan, men efter det såg den ut som stryk. Och det blev inte bättre av smörkrämen. Men den var god och det är det som räknas, i alla fall när man är nybörjare.

Här hittade jag receptet.

Detta bildspel kräver JavaScript.

About Hausfrau Lange

Det händer något speciellt med mig när jag bakar. Min inre hausfrau kommer ut. Hon har ett rutigt förkläde, en tjock blond knut i nacken och går upp klockan fem för att baka bröd. Min inre hausfrau tar över rätt ofta. Och jag gillar henne, så det är okej.

Kommentera

