Något nytt

Standard

På två olika bakbloggar den här veckan har jag sett recept på något som kallades ”pannkaksmuffins”. Gott, tänkte jag, och när jag väl såg det för andra gången så slog jag till och spontangjorde några. De passade utmärkt när jag släpade ut mina vänner i Ursvik för att leka Blair Witch Project (dvs, promenera).

Här hittade jag receptet, som jag har pimpat om en aning. Smeten räcker till ungefär tolv stycken.

Pannkaksmuffins

Ingredienser
3 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
5 dl mjölk
3 ägg, 1 med gula och vita separat (det skulle egentligen vara fyra, men det gick lika bra med tre)
1 msk smör till formen
lite extra mjöl, till formen.

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en muffinsplåt med smör och mjöla den, det gör så att det blir lättare att få ut pannkaksmuffinsarna när dom är klara. Sikta ihop vetemjöl, salt och vaniljsocker. Vispa ner mjölken, lite i taget. Vispa ner två av äggen och en äggula. Smeten verkar väldigt lös men oroa dig inte, den blir ordentligt fast i ugnen. Vispa den äggvitan skummig och vänd ner i smeten. Häll smeten i formen och lämna lite svällrum. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Dom kommer fluffa upp väldigt mycket i ugnen, och när du tar ut dom sen kommer dom sjunka ner så mycket att det blir en liten krater i mitten, men det är precis så det ska vara. Det är till och med händigt, för där kan man ha sin sylt, sin grädde och allt annat gott man vill ha i. Man kan säkert även göra dess med t: ex bacon och ost, färska örter eller annat som du tycker om.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Lite bilder på kalaset också. Jag serverade dem med hemgjord körsbärsmarmelad och de tog slut allihop. På den sista bilden ser ni hur glad jag var efteråt!

About Hausfrau Lange

Det händer något speciellt med mig när jag bakar. Min inre hausfrau kommer ut. Hon har ett rutigt förkläde, en tjock blond knut i nacken och går upp klockan fem för att baka bröd. Min inre hausfrau tar över rätt ofta. Och jag gillar henne, så det är okej.

2 responses »

Kommentera

