Knäckmuffins med mjölksmörkräm

Standard

I söndags promenerade jag en mil ute i Ursvik med mina vänner, så naturligtvis hade jag bakat så att vi kunde fylla på eventuella kalorier som vi kanske blivit av med. Jag experimenterade lite med Leilas basrecept för cupcakes (som är det bästa cupcakesrecept jag provat) och mjölksmörkräm. Det var väldans gott, men tyvärr blev dom väldigt fula. Jag hittade två olika recept för mjölksmörkräm, och jag valde fel. Jag skulle ha valt den som hade 450 g smör istället för 250 g, nu blev den tyvärr rinnig och gick inte att spritsa, vilket deppar mig eftersom spritsning är det bästa jag vet. Depp. Plus att jag använde blåbärspuré för att färga dom blå, men dom blev grå istället. Dubbeldepp.

Men! Cupcakesen blev jättegoda, lite annorlunda från hur jag trodde att de skulle bli men absolut värda besväret. Jag hackade upp en budgetversion av Werther’s gräddkolor som jag köpte på Lidl och hade i smeten, de smälte till ett tunt lager kola på botten som var både krispigt och kladdigt. Urgott. Och mjölksmörkrämen må ha varit ful och rinnig, men god var den i alla fall. Fingerlickin’ good.

Mjölksmörkräm

Ingredienser
1burk kondenserad mjölk
450g rumstempererat smör

Gör såhär:
Vispa ihop mjölken och smöret till en slät kräm. Ställ in i kylen så att den stelnar till lite, men inte helt! Den måste fortfarande gå att röra i, annars går den inte att spritsa.

Här hittade jag receptet!

Knäckmuffins

Ingredienser
100 g smör
2 ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Gör så här
Sätt ugnen på 195° c. Hacka upp (eller krossa i en mortel) en försvarlig mängd kolor till jättesmåbitar. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker tjockt och vitt. Rör ner smält smör och mjölk. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd ner i smeten med en slickepott, det bevarar smetens fluffighet. Vispa därför inte, den som gör det får stryk. Nej, okej, men jag kommer se väldigt ledsen ut när du gör det. Tänk på det innan du vispar.

Placera ut pappersformar i en muffinsplåt, kom ihåg att använda fina formar. Jag hade Barbapappa på mina. Grädda i mitetn av ugnen cirka 10 minuter, eller tills de har en fin gyllene färg och en provsticka är torr när du drar ut den. Ät i gott sällskap (eller mitt i natten när du inte kan sova).

Här hittade jag receptet!

Detta bildspel kräver JavaScript.

About Hausfrau Lange

Det händer något speciellt med mig när jag bakar. Min inre hausfrau kommer ut. Hon har ett rutigt förkläde, en tjock blond knut i nacken och går upp klockan fem för att baka bröd. Min inre hausfrau tar över rätt ofta. Och jag gillar henne, så det är okej.

Kommentera

