Bulläventyr

Standard

Dagens nomnommiga recept är… bullar! Lite lätt pimpade bullar. Fluffiga, luftiga bullar som man inte kan sluta äta. ‘Nuff said.

Sanslöst goda bullar

Ingredienser
1 paket jäst
1/4 cup fingervarmt vatten
1/4 cup socker
2 ägg
6 matskedar smält smör
1/2 cup crème fraiche
3 1/2 cups mjöl

Fyllning
Här är ett passande ställe att använda fantasin. Vad sägs om smält choklad, hallonsylt, marshmallows, kola, apelsin eller kanske någon av klassikerna, kanel, vanilj eller kardemumma? Vadsomhelst som du tror blir gott, experimentera!

Jag hade lite bullmani och gjorde fyra olika satser. I den första hade jag kanel, kardemumma, lite muskotnöt, mörk sirap, socker och smör. I den andra hade jag vaniljsocker, socker och smör. I den tredje hade jag espressopulver, socker, ljus sirap och smör. I den fjärde och sista blandade jag smör med min allra bästa vän, Mr Schoko, som är typ Nutella fast tusen gånger godare, det är en chokladsmet där de varvar vit och mjölkchoklad. Olidligt gott.

Och istället för att ha uppvispat ägg och pärlsocker, prova med kristyr istället! Blanda 1 dl florsocker och 1 matsked varmt vatten, och eventuell smaksättning (vanilj funkar alltid). Ringla över lite snyggt när bullarna är klara.

Gör såhär:
I receptet som jag helt skamlöst stal från Gingerbread Bagels så står det att man ska sätta igång ugnen på låg temperatur och sen stänga av den, för att sedan ha degen där inne på jäsning. Men det vill jag inte göra, för senast jag gjorde det så smälte min plastfolie över min deg, vilket gjorde mig väldigt grinig. Därför brukar jag sätta ugnen på ca 175 grader och ha den på, och sedan ställa min jäsande deg ovanpå ugnen, där den har det varmt och skönt. Men ha inte på fläkten bara! Då blir den kall ovanpå och varm undertill, och jäser dåligt. Kom ihåg det!

Blanda jästen med det fingervarma vattnet och häll i sockret. Blanda sedan i ägg, smält smör och crème fraiche. Vispa tills det är helt slätt och utan klumpar. Ha sedan i två cups mjöl och blanda. Mixa i resten av mjölet och fortsätt mixa i ca 6 minuter, eller knåda för hand!

Häll lite rapsolja i en bunke och stryk ut det över hela bunken med lite hushållspapper. Täck bunken med plastfolie och en handduk. Ställ den på din varma ugn och låt jäsa i en och en halv timme. Passa på att dricka lite kaffe och titta på din favoritserie, eller läs en fin bok. Jag rekommenderar ”Horns” av Joe Hill, som är en toppenbok. Eller vadsomhelst av Claire Castillon.

När din deg jäst klart så är det dags att mjöla in diskbänken och ta fram kaveln. Stjälp upp degen på bänken och knåda in lite mjöl så att den inte fastnar överallt. Dela den i två bitar och lägg den ena åt sidan. Kavla ut degbiten till en lagom tjocklek. Täck degen med smör och socker. Sen är det dags att ha på den fyllning som du har valt. Rulla ihop degen tätt och skär i skivor, så breda som du vill ha dem. Ät snuttarna. Man får inte ont i magen av dem, det är bara strunt som vuxna lurade i oss när vi var små. Allt som blir över –  ät det. Ät!

Lägg bullarna i formar och låt de jäsa under en handduk i 45 minuter. Om du vill ha pärlsocker på dina bullar, så ska du göra det nu. Knäck ett ägg och vispa lite lätt med en gaffel, pensla på bullarna och häll på så mycket pärlsocker som du vill ha (om det inte krasar extremt mycket mellan tänderna när du äter dem så har du för lite, och det är oförlåtligt.) Släng in bullarna i ugnen i ca 20 minuter, ha koll så att de inte blir brända.

Om du vill ha kristyr på dina bullar så kan du göra i ordning den när de precis kommit ut ur ugnen. Blanda ca 1 dl florsocker och 1 matsked varmt vatten. Ha gärna i lite vaniljsocker/vaniljextrakt så blir det extra gott. Ringla över dina varma bullar och låt stelna. Sen… ät! Ät tills du spräcker dina favoritbyxor. När dina eller dina gästers brallor spricker, då vet du att du har lyckats.

Här hittade jag receptet!

Detta bildspel kräver JavaScript.

About Hausfrau Lange

Det händer något speciellt med mig när jag bakar. Min inre hausfrau kommer ut. Hon har ett rutigt förkläde, en tjock blond knut i nacken och går upp klockan fem för att baka bröd. Min inre hausfrau tar över rätt ofta. Och jag gillar henne, så det är okej.

Kommentera

