Applefrenzy

Standard

Min syster hade köpt en laddning med svenska äpplen och jag fick ett gäng av min mor, från deras äppelträd på landet. De låg där i fruktskålen och stirrade provocerande på mig, dag in och dag ut, tills de började närma sig det där stadiet då man inte vill äta dem längre. Så.

Jag och min syster slog på stort och gjorde både smulpaj och äppelkaka. Båda blev extremt goda! Väldigt enkla recept där fokusen ligger på den söta smaken av svenska äpplen.

Äppelkakan var nästan pinsamt enkel. Det var bara att skala äpplena, dränka dem i socker och kanel, och… blanda lite klassisk sockerkaksmix. Jag är väldigt bestämd med att man aldrig ska skämmas för att använda någon form av mix. Det är helt okej. Plus att om det blir fel så kan du skylla på mixen, för det är tekniskt sett inte ditt fel. Fantastiskt.

Däremot tycker jag alltid att man ska pimpa kakan med extra smör och ägg, och alltid, alltid smaksätta. Så smörj och bröa din finaste form, häll i smeten i ett tunt lager, lägg på ett lager äpplen och upprepa tills både dina äpplen och din smet är slut. Släng in kakan i ugnen med temperatur och tid enligt sockerkaksmixens paket.

Var noga med att sockerkakan är helt torr i mitten när du tar ut den, den extra fukten från äpplena kan göra att det var längre tid för mitten att bli solid. Det fick jag erfara, tråkigt nog, men det var bara att slänga in den igen tills den var klar. Det är så lätt att sabba saker när man är otålig, och det är jag nästan jämt.

Till smulpajen så får man göra lite, lite mera själv, men det är så lite att det knappt räknas. Men! Vad det gäller smulpaj, så är det INTE okej att använda mixen som man kan köpa på Ica. Så lat får man inte vara, för smulpaj är löjligt enkelt. En förståndshandikappad get kan klara av det. Så, är vi överens? Ingen smulpajsmix? Bra, toppen. Då kör vi det absurt enkla receptet!

Smulpaj
Ingredienser

100 g smör
1,5 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
2 msk socker

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret och blanda det med de övriga ingredienserna tills det är smuligt. Skär upp äppelbitar (eller vad du nu vill ha för gott i, allting är gott i smulpaj.) och täck med kanel och socker. Fördela jämt i en form och strö smuldegen över så att den täcker det mest. Skjuts in i ugnen i 25 minuter, eller tills ytan är gyllene och det luktar gott i ditt kök.

Två lätta och goda efterrätter som passar de flesta sällskap. Passa på nu när det finns fina svenska äpplen att utnyttja! Receptet på smulpaj fick jag från boken ”Mat för Dig”.

Detta bildspel kräver JavaScript.

About Hausfrau Lange

Det händer något speciellt med mig när jag bakar. Min inre hausfrau kommer ut. Hon har ett rutigt förkläde, en tjock blond knut i nacken och går upp klockan fem för att baka bröd. Min inre hausfrau tar över rätt ofta. Och jag gillar henne, så det är okej.

Kommentera

