När man kanske har ätit liiiite för mycket kakor på sistone…

Standard

… Då bakar man bröd! Närmare bestämt, tekakor!

Ingredienser
5 dl mjölk
4 dl havregryn
½ msk salt
150 g smör
1 pkt torrjäst
7-8 dl vetemjöl

Gör såhär:
Koka upp mjölken försiktigt. Ta av kastrullen från plattan när mjölken är såpass varm att det nästan gör ont när du känner på den. Häll i havregryn och salt. Låt blandningen stå i ca 20 min, då hinner grynen svälla upp och blandningen svalna tills den är lite för kall för att jästen ska må bra. Då smälter du smöret och rör ned det i grynblandningen, då blir den precis perfekt temperatur! Häll ner jästen och blanda ordentligt. Tillsätt mjölet lite i taget och blanda tills du har en fin och lagom fast deg. Låt den jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Knåda degen ett par minuter och dela sen upp den i så stora bitar som du vill ha. Rulla dem runda, lägg dem på  plåtar, platta ut dem och nagga dem med en gaffel. Låt dem jäsa i ca 20-30 minuter under en bakduk. jag penslade mina med uppvispat ägg för en fin brun yta och hade lite havregryn på. Grädda mitt i ugnen på 225 grader i ca 10 minuter. Olidligt gott!

Skamlöst stulet från Kaksmulan!

About Hausfrau Lange

Det händer något speciellt med mig när jag bakar. Min inre hausfrau kommer ut. Hon har ett rutigt förkläde, en tjock blond knut i nacken och går upp klockan fem för att baka bröd. Min inre hausfrau tar över rätt ofta. Och jag gillar henne, så det är okej.

Kommentera

