Brödexperiment!

Standard

Häromdagen hittade jag nåt roligt på Prisextra. Det var en jästmix för surdegsbröd! Jag  visste inte ens att det fanns, så det var en trevlig överraskning. Jag har aldrig vågat mig på surdegsbröd, dels för att jag inte vet riktigt hur man gör och dels för att… jag är lite feg. Men! Nu så provade jag. Och herregud, vilket sataniskt gott bröd. Men det jäste inte så väl som jag ville, jag vet inte vad det berodde på, så bröden blev lite tunga, men goda ändå. Rekommenderar starkt att ni testar!

Ingredienser
1 påse surdegsmix
12 dl vetemjöl special
2 dl fint rågmjöl
2 msk olja
2 msk mörk sirap
4 dl fingervarmt vatten
Grovt rågmjöl till topping
Skållning

Gör såhär:
Börja med skållningen! Koka upp 2 dl vatten. Slå det över 1 dl grovt rågmjöl och rör ihop till en klumpfri gröt. Ställ åt sidan och låt svalna. Sätt ugnen på 230 grader och ställ in en form med 1 liter vatten i längst ner i ugnen. Låt den stå där under hela baktiden. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt ditt fingervarma vatten, oljan, sirapen och skållningen. Knåda ihop till en fin deg, den ska inte vara kladdig men får gärna vara lite studsig.

Låt jäsa i en bunke under plastfolie och en handduk, gärna på ett varmt ställe. Jag brukar ställa min deg ovanpå ugnen medans den värms upp, där är det alltid varmt och skönt för degen. Ha bara inte fläkten på eller fönstren öppna, då blir det för kallt för degen! Dela degen i två lika stora delar och forma limpor. Pensla bröden med vatten och rulla i rågmjöl.

Placera på en plåt, täck med plastfolie och låt jäsa i 45 minuter. När de jäst klart, ta av plasten och släng in dem i ugnen. Sänk temperaturen till210 g och låt stå i 35 minuter. Öppna inte luckan under hela tiden! Om du gör det finns det risk att bröden blir torra, och det är inte kul.

Såhär blev resultatet! Jag bjuder på en liten bild med min bebis som höll mig sällskap i köket, antingen hoppandes runt mina fötter eller gullandes på sin kudde eller mattan.

Detta bildspel kräver JavaScript.

About Hausfrau Lange

Det händer något speciellt med mig när jag bakar. Min inre hausfrau kommer ut. Hon har ett rutigt förkläde, en tjock blond knut i nacken och går upp klockan fem för att baka bröd. Min inre hausfrau tar över rätt ofta. Och jag gillar henne, så det är okej.

Kommentera

