Macaroons – för första gången

Standard

Idag ville jag vara lite äventyrlig. Så. Jag tog min rabattkod till Panduro som jag fått av min vän (som hittade den i en tidning), spenderade lite för mycket pengar där, köpte mandelmjöl på hälsokosten, trallade hem och… bakade macaroons! Ruskigt kul, men svårt! Lite lurigt är det. De blev sådäriga, inte sä jättefina, men det är okej. Det var ju min första gång. Jag hittade receptet på Socker och Mirakel som är en väldigt, väldigt bra bakblogg.

Det som inte riktigt gick vägen var att smeten blev lite för lös, därför var den jättesvår att spritsa för den var rinnig, och de reste sig inte i ugnen som jag ville att de skulle. De var platta och inte runda, deppigt. Men jag ledsnar inte, för dom hade min favoritfärg och jag vågade prova.

Ingredienser

100 gram mandelmjöl
110 gram äggvita (ca 3 äggvitor)
4-5 matskedar socker
185 gram florsocker

Gör såhär:
Mät upp alla mått innan du gör nånting. När du har gjort det kan du börja sikta mandelmjölet. Kom ihåg att allt inte kommer igenom silen, så måttet kommer inte vara korrekt efter det, så då måste du mäta om. Var noggrann! När du sett till att allt är helt helt helt rätt, så kan du blanda ihop det med florsockret. Börja vispa din äggvita, när den börjar skumma är det dags att ha i den första matskeden med socker. Portionera ut matskedarna med jämna mellanrum. Vispa tills marängen är såpass fast att du kan hålla den över huvudet utan att den trillar ner på dig.

Häll försiktigt i mandelblandningen i marängen och rör med en slickepott. Smeten ska inte vara för hård och inte för lös. Prova gärna innan om smeten är  bra, klicken ska sjunka ut och bli slät, om den blir toppig så kan du röra lite till. Fyll en spritspåse med rund tyll och spritsa ut små klickar på ett bakplåtspapper. Låt dem vila minst en timme på plåten, så att de bildar ett ”skinn” på ytan. Känn försiktigt på ytan för att se att de inte är kladdiga. Värm ugnen till 150°C. Grädda ca 14 minuter. Låt svalna och ta försiktigt bort dem från bakplåtspappret. Om de inte släpper från bakplåtspappret så är de inte klara.

Gör din favoritfrosting och spritsa på när dina macaroons är helt kalla. Tryck ihop dem och voilá! Du har (förhoppningsvis) väldigt fina och goda macaroons!

Detta bildspel kräver JavaScript.

About Hausfrau Lange

Det händer något speciellt med mig när jag bakar. Min inre hausfrau kommer ut. Hon har ett rutigt förkläde, en tjock blond knut i nacken och går upp klockan fem för att baka bröd. Min inre hausfrau tar över rätt ofta. Och jag gillar henne, så det är okej.

Kommentera

